polskienglishdeutsch

Chińczyk - Zasady Gry w Chińczyka

Chińczyk jest to tradycyjna gra planszowa bardzo popularna na całym świecie w tym i w Polsce. Chińczyk ma bardzo długą tradycję. Chińczyk powstał najprawdopodobniej w IV wieku po Chrystusie w prastarej wielkiej azjatyckiej cywilizacji hinduskiej, co zapewne zdziwić może wielu miłośników chińczyka. Początki chińczyka wiążą się z hinduską grą Chaupar będącą odmianą Pachisi popularnej w całych Indiach ludowej gry. Na bazie właśnie tej tradycyjnej gry planszowej Anglosasi pod koniec XIX wieku stworzyli dwie nowe odmiany zwane Ludo i Parchesi. Nieco później około roku 1908 Josef Friedrich Schmidt stworzył kolejną wersję tej tradycyjnej gry planszowej nazwaną przez niego „Mensch ärgere Dich nicht” czyli „człowieku nie irytuj się”. Ta gra znana jest w Polsce pod nazwą „Chińczyka”. Gra odniosła taki sukces, że z małego zakładu wyrosła wielka firma Schmidt Spiele. 

Skąd ta nazwa Chińczyka? Nie jest to nigdzie wyjaśnione. Być może ma to związek z tym, że w Niemczech grano także w Chinesenspiel grę podobną do Chińczyka. Nazwę chinesenspiele, która jest z kolei najprawdopodobniej odmianą koreańskiej gry Yut, można tłumaczyć jako chińska gra. Być może w związku z podobieństwem obu gier nazwa chinesenspiel była stosowana także w odniesieniu do „Człowieku nie irytuj się”. Stąd też na polskim gruncie gra otrzymała nazwę chińczyka. 

Epoka: XX wiek

Region: Europa


Zasady gry. Czyli jak grać w chińczyka.

Plansza:

Plansze stanowi zwykle kilkadziesiąt (54 i więcej)pól ułożonych zwykle w kształt krzyża równoramiennego. Każde ramie stanowią trzy rzędy pól. Środkowy rząd ramion znajduję się ścieżka składająca się z kilku pól (4 i więcej) w wybranym kolorze. Przy każdym ramieniu z lewej strony znajduje się baza z czterema polami. Kolor bazy odpowiada kolorowi ramienia przy jakim się znajduję. Często w centrum planszy jest kwadrat w czterech kolorach. Współcześnie istnieje także wiele innych odmian plansz do chińczyka.

Gracze i pionki: W chińczyka grają zwykle czterej gracze, ale można grać w dwójkę lub w trójkę. Są cztery zestawy pionków w rożnych kolorach. Po cztery pionki w każdym zestawie. Każdy gracz kieruje własnym zestawem. Pionki gracza na starcie zajmują  4 pola bazy o tym samym kolor pionków.

Poruszania:

Ruchy pionków określają rzuty kością, jakie wykona gracz. Rzuca się zwykle raz. Chyba, że wypadnie 6. Szóstka jest szczęśliwym rzutem i daje graczowi dodatkowy rzut. Rzut o wartości sześć pozwala graczowi wyprowadzić pionka z bazy na pole startowe. Zwykle jest ono zaznaczone odpowiednim kolorem. Jest to lewe dolne pole narożne ramienia o kolorze pionków gracza. W ludo jest to pole ponad tym polem. Jeśli, gracz nie ma pionków na planszy do póki nie wyrzuci 6,nic nie może zrobić.

Gracze poruszają się na przemian. Najlepiej, aby kolejka szła w kółko. Na początku  należy określić rzutem kością, kto zaczyna. Wygrywa ten kto wyrzuci najwięcej. Jeśli gracz ma dwa lub więcej rzuty w jednej kolejce to może wykorzystać je do poruszenia jednego pionka lub kilku.

Każdy rzut jeśli jest taka możliwość musi zostać wykorzystany. Jednego rzutu nie można dzielić miedzy dwa pionki ani wykorzystywać  tylko w części.

Szlak podróży:

Pionki poruszają się po polach zewnętrznych w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, gdy zrobią pełne okrążenie nie idą na pole startowe a wchodzą na ścieżkę przy ich bazie oznaczoną zwykle kolorem pionków gracza. Na ścieżkę przeciwnika nie można wchodzić. Na jednym polu może stać tylko jeden pionek. Na wolne pole na ścieżce można wejść wykorzystując rzut o wartości równej odległości od tego pola. Przykładowo jeśli jest to pole następne jest to 1 jeśli jest trzecie pole od pionka trzeba użyć rzutu o wartości 3.

Bicie:

Bicie następuje przez wprowadzenie pionka na pole zajmowane przez pionka innego gracza. Wtedy pionek stojący wcześniej na tym polu zostaje zbity. Pionek zbity wraca do swojej bazy.

Zwycięstwo.

Zwycięża ten z graczy, który pierwszy ustawi wszystkie cztery pionki na swojej ścieżce końcowej.

Warianty:

  • W niektórych wariantach, aby wygrać. Należy pionki wyprowadzić do nieba zwanego też domkiem którym jest środek planszy, często specjalnie oznaczone. Ścieżka nie jest wtedy domkiem a jedynie bezpiecznym końcowym odcinkiem podróży . Wykorzystując rzut o odpowiedniej wartości . Np. 3. Jeśli pionek stoi na trzecim polu ścieżki licząc od środka planszy.
  • Jeśli gracz nie ma pionków na planszy  przysługują mu wtedy trzy rzuty. Po wyrzuceniu 6 wyprowadza pionka i rzuca jeszcze raz. Gracz rzuca trzy razy także, jeśli pionki na planszy są w domu (na ścieżce) i nie można już ich ruszyć a ma jeszcze pionki w bazie.
  • Można także na podstawie wartości rzutów określić kto rzuca jako drugi, trzeci i czwarty.
  • Po wyrzucenie 6 musi się wyprowadzić pionka z bazy. 
  • Do wyjścia z bazy uprawnia też rzut o wartości 1. 

Zasady Turniejowe Chińczyka można poznać pod tym linkiem

Chińczyk ma wielu krewnych na świecie, w których gra również przynosi wiele radości: Puluc - gra Majów, Yut - tradycyjna koreńska gra planszowa, Uckers - gra brytyjskich marynarzy. 


Żródła: 

Podobne strony
•  Parcheesi
•  Yut
•  Parques (Parqués) - Kolumbijski Chińczyk
•  Eile mit Weile - Szwajcarska Odmiana Chińczyka
•  Nie trać głowy - Odmiana Chińczyka.
•  Ludo - Brytyjski Chińczyk
•  Tock - Karciany Chińczyk
•  Pachisi
powrót

Aktualności

Wieczór z grami libańskimi w Domu Bretanii w Poznaniu

Zapraszamy 27.03. (piątek) g. 18:00 Wieczór z tradycyjnymi grami libańskimi Szansa na zagranie w Tryktraka (prawdopodobnie najlepsza gra losowa świata), Alquerque (arabska poprzedniczka warcabów), Królewską Grę w Dwadzieścia Pól, Senet (najstarsza gra świata), Damę (Warcaby Tureckie) czy w Mancalę (gra w poruszanie kamieni) przy herbacie libańskiej. http://www.dombretanii.org.pl/pl/item_194.html   Fundacja Poznań Ille-et-Vilaine Dom Bretanii Stary Rynek 37 61-772 Poznań POLSKA

Więcej

Turniej w Alquerque - Rycerskie Warcaby w Klubie Nawojka.

Podczas Nocnego Grania o 19.30 będzię wyjątkowa okazja zagrać w nadzwyczajną grę poprzednicznę współczesnych warcabów - Alquerque. Jest to gra dynamiczna i wymagająca dobrego planowania. Idealna gra dla osób lubiących intelektulane wyzwania i szybką rozgrywkę.  TERMIN: 26.03.2015 (czwartek)MIEJSCE: Klub Sportowy "Nawojka" (Ul. Reymonta 11)START: godzina 17.00. Początek nocnego grania. Turniej startuje o 19.30 WSTĘP: wolny! https://www.facebook.com/events/1593778834171207/

Więcej