polskienglishdeutsch

Parcheesi

Parcheesi jest to anglosaska odmiana gry w chińczyka będąca pierwszą z zachodnich adaptacji tradycyjnej hinduskiej gry Pachisi. Początki gry sięgają drugiej połowy XIX wieku. Amerykanin John Hamilton w roku 1867 zatwierdził swoje prawa do gry wydał póżniej pierwsze wersje gry. Od tamtej pory gra zdobyła sobie wielką popularności nie tylko krajach anglosaskich. Trafiła ona także do innych kultur, które tworzyły lokalne odmiany gry takie jak kolumbijskie Parques, czy hiszpański Parchis. Parchisi po dziś dzień stanowi klasyczną grę planszową w krajach do jakich trafiła a na jej bazie powstają także gry współczesne przykładowo Agraviation.

Epoka: XIX wiek

Region: Ameryka Północna


Zasady gry. Czyli jak grać w parcheesi.

Plansza:

Plansze stanowi zwykle  prawie sto pól ułożonych zwykle w kształt krzyża równoramiennego. 16 pól planszy to pola specjalne. Przy każdym ramieniu z lewej strony znajduje się baza z czterema polami. Kolor bazy odpowiada kolorowi ramienia przy jakim się znajduję.

Gracze i pionki: W parcheesi grają zwykle czterej gracze, ale można grać w dwójkę lub w trójkę. Są cztery zestawy pionków w rożnych kolorach. Po cztery pionki w każdym zestawie. Każdy gracz kieruje własnym zestawem.

Poruszania:

Na początku gry wszystkie pionki gracza są w jego bazie o tym samym kolorze, co kolor jego pionków.

Ruchy pionków określają rzuty kośćmi, których w tej grze używa się dwóch. Rzuca się zwykle raz. Chyba, że wypadnie dublet.

Wartości z dwóch kości można wykorzystać  dla poruszenia jednego pionka lub dwóch. Podobnie jest w przypadku uzbierania większej liczby rzutów np. 4. Można wtedy poruszyć nawet 4 pionki.

Z bazy zwanej także gniazdem wyprowadza się pionka za pomocą rzutu o wartości 5 na pole startowe. Wartość piątki może być suma z dwóch kości lub wynikiem z jednej kości. W większości zasad piszę się o obowiązku wyprowadzenia pionka w takiej sytuacji, jeśli jest taka możliwość . Pole startowe zwykle jest  zaznaczone odpowiednim kolorem. Jest to pole specjalne nad bazę – gniazdem gracza. Jeśli gracz nie ma pionków na polu gry i nie wyrzucił pionki nie robi nic i kolejka idzie dalej.

Na jednym polu nie może stać więcej niż dwa pionki jednego gracza.

Gracze poruszają się na przemian. Najlepiej, aby kolejka szła w kółko. Na początku  należy określić rzutem kością, kto zaczyna. Wygrywa ten kto wyrzuci najwięcej.

Każdy rzut jeśli jest taka możliwość musi zostać wykorzystany. Jednego rzutu (czyli wartości na jednej z kości) nie można dzielić miedzy dwa pionki ani wykorzystywać  tylko w części. Jeżeli z dwóch rzutów można wykorzystać tylko jeden należy wybrać ten o większej wartości. Jeśli jest taka możliwość.

Dublet:

Gdy wypadną na dwóch kościach tyle samo oczek, czyli przykładowo na każdej kości 2. Wtedy gracz może rzucić jeszcze raz.

Jeśli wszystkie pionki gracza są już po za bazą, wtedy przy dublecie gracz może nie tylko wykorzystać wartości oczek jakie wypadły, ale także oczek na odwrocie kości ( Suma to zawsze 14). Jeśli gracz nie może tego układu wykorzystać traci wszystkie rzuty i kolejka idzie dalej.

Trzy dublety z rzędu pozwalają jednego pionka przesunąć od razu do środka.

Szlak podróży:

Pionki poruszają się po polach zewnętrznych w kierunku przeciwny do ruchu wskazówek zegara, gdy zrobią pełne okrążenie nie idą na pole startowe a wchodzą na ścieżkę przy ich bazie oznaczoną zwykle kolorem pionków gracza. Na ścieżkę przeciwnika nie można wchodzić.

Bicie:

Bicie następuje przez wprowadzenie pionka na pole zajmowane przez pionka innego gracza. Wtedy pionek stojący wcześniej na tym polu zostaje zbity. Pionek zbity wraca do swojej bazy. A gracz dokonujący bicie uzyskuje możliwość ruchu o ekstra 20 pól. Jednak tego ruchu nie może dzielić między kilka pionków.

Blokada:

Dwa pionki jednego gracza na jednym polu stanowią blokadę, której nie mogą przeskoczyć inne pionki. Blokady nie można zbić. Zostaje ona zakończona, gdy jeden z pionków wychodzi  z niej lub żadne pionki nie mają możliwości ruchu be z jej ominięcia.

Pola specjalne:

Na 12 specjalnych polach zaznaczonych specjalnymi kolorami lub znaczkami na planszy nie można zbijać pionków na nich stojących. Wyjątkiem są pola stanowiące zrazem pole startowe gracza w tym wypadku może dojść do bicia pionka.

Zwycięstwo.

Zwycięża ten z graczy, który pierwszy ustawi wszystkie cztery pionki na  polu końcowym. Aby wprowadzić tam pionka należy wykorzystać rzut o wartości równej liczbie pól brakującej do osiągnięcia tego pola.

Wejście na pole końcowe daje prawo do wykonania ruchu o wartości 10 pól.  

Warianty:

Wyprowadzenie pionka przy wyrzuceniu 5 jest obowiązkowe.

W przypadku dubletu po wyjściu wszystkich pionków, gracz nie mogąc wykorzystać zaistniałego układu rzuca zwykle jeszcze raz.

Trzy dublety z rzędu w kolejce jednego gracza powodują cofnięcie  pionka najbliższego domu do bazy. 



Źródła:

 

Podobne strony
•  Yut
•  Parques (Parqués) - Kolumbijski Chińczyk
•  Chińczyk - Zasady Gry w Chińczyka
powrót

Aktualności

V Podwawelskie Spotkanie z Grą Historyczną... stworzone dla Ciekawych świata.

Zapraszamy na V Podwawelskie Spotkanie z Grą Historyczną i Strategiczną stworzone nie tylko dla miłośników gier planszowych i historii, ale każdej osoby ciekawej świata i lubiącej dobrą zabawę. Będzię mozna odkryć wspaniałe dziedzictwo dawnych rozrywek. tradycyjne gry naszej marki z różnych epok i kultur: szachy Wikingów, Senet - Najstarsza gra Świata, Fortece Polską, średniowieczne warcaby i wiele innych. Będziemy grać w wiele gier historycznych. Będzie można poznać i pograć w historyczne gry strategiczne: Sukcesorzy Aleksandra Wielkiego Virgin Queen, Sekigahara, 1863 - pierwsza w Polsce gra o Powstaniu Styczniowym, Sciezki Chwały, Orzeł i Gwiazda,Zimna Wojna i wiele innych.  Kiedy i gdzie: Gramy w MDK Dom Harcerza od piątku 24.04.2015 do niedzieli 26.04.2015: piątek: 16.00 -24.00, sobota 10.00 - 24.00 i niedziela 10.00 - 16.00.   Zapraszamy. 

Więcej

Wieczór z grami libańskimi w Domu Bretanii w Poznaniu

Zapraszamy 27.03. (piątek) g. 18:00 Wieczór z tradycyjnymi grami libańskimi Szansa na zagranie w Tryktraka (prawdopodobnie najlepsza gra losowa świata), Alquerque (arabska poprzedniczka warcabów), Królewską Grę w Dwadzieścia Pól, Senet (najstarsza gra świata), Damę (Warcaby Tureckie) czy w Mancalę (gra w poruszanie kamieni) przy herbacie libańskiej. http://www.dombretanii.org.pl/pl/item_194.html   Fundacja Poznań Ille-et-Vilaine Dom Bretanii Stary Rynek 37 61-772 Poznań POLSKA

Więcej