Gry karciane – wszystko co powinieneś o nich wiedzieć

Trzeba przyznać, że nieodłącznym elementem palety rozrywek jakimi wypełniano czas wolny w czasach żołnierzy, których rekonstrukcją się zajmujemy, była gra w karty. Poza tym o popularności tego sposobu nudy zaświadcza całe mnóstwo pamiętnikarskich przekazów. Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący gier karcianych. Przeczytaj go koniecznie!

Początki gier karcianych
Zacznijmy od tego, że gry służyły czystej rozrywce, zabawie, ale także hazardowi. Oczywiście tak jak w dzisiejszych czasach, istniały mniej i bardziej wyrafinowane systemy gier, czyli od tych, których zaawansowanie wymagało tęgiego umysłu, a rozgrywka przypominała wojenną kampanię, aż po te, które swoją prostotą, ale i emocjonalną nieprzewidywalnością miały zajmować stojących na krótkim popasie wiarusów armii wszystkich frontów.

Pamfil – Zasady gry
Przede wszystkim gra się niepełną talią kart polskich (32 sztuki – tzw. talią pikietową lub skatową) w trzy osoby, całą talią (36) – przy większej liczbie graczy. Natomiast starszeństwo kart jest następujące: pamfil (walet treflowy), tuz (as), król, wyżnik (dama), niżnik (walet), kralka (dziesiątka), dziewiątka, ósemka, siódemka. Chodzi oto, że każdy z grających otrzymuje po pięć kart – najpierw trzy, potem dwie, ostatnia karta włożona pod spód talonu wskazuje na atut. Potem gracz po lewej rozdającego jest zobowiązany do grania (musi zebrać min. dwie lewy), może też wymienić jedną, kilka lub wszystkie karty, które trzyma w ręce na nowe z talonu. Dopiero następni gracze mogą zadeklarować udział w grze albo pasować, jednakże sama wymiana karty zobowiązuje do grania.
Poza tym obowiązuje dodawanie do koloru i przebijanie. Przede wszystkim ten kto po rozdaniu lub po wymianie kart ma w ręku pięć kart jednego koloru, wygrywa partię bez rozgrywki (tzw. mucha). Natomiast jeżeli dwóch lub więcej graczy ma muchę pierwszeństwo ma ta w kolorze atutowym, w innym wypadku decyduje ilość punktów w kartach (figury po dziesięć pkt., blotki – stosownie do ilości oczek).

Punktacja końcowa
Generalnie rzecz ujmując gra deklarowana: poniżej dwóch lew – minus 3 pkt, dwie lewy – 0 pkt, trzy lewy – 3 pkt, cztery lewy – 4 pkt, pięć lew – 5 pkt. Natomiast bez deklaracji gry: brak lewy – 0 pkt, za każdą zdobytą lewę – 1 pkt. Poza tym dodatkowo: mucha – 5 pkt. Chodzi oto, że w obecności pamfila, czyli niżnika żołędnego, punkty za lewy i muchę liczą się podwójnie.

Mariasz – Zasady gry
Trzeba przyznać, że najstarszą kartą jest pamfil, czyli wyżnik kozerny. Wtedy to w kartach jest 138 pkt.: pamfil – 11 pkt, tuz (as) – 11 pkt, kralka (dziesiątka) – 10 pkt, król – 4 pkt, wyżnik (dama) – 3 pkt, niżnik (walet) – 2 pkt, dziewiątka, ósemka, siódemka, szóstka – 0 pkt, ostatnia lewa – 10 pkt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *