polskienglishdeutsch

Królewska Gra z Ur

Królewska gra z Ur jest powszechnie uważana za najstarszą grę planszową świata. Nazwa gry ma związek z stanowiskiem archeologicznym, w jakim znaleziono pierwsze egzemplarze gry. Mieściło się ono w grobowcach królewskich starożytnego Ur. Gra ta znana jest także pod nazwami: Gry dwudziestu pól, Aseb, Tjau. Pierwsze odnalezione egzemplarze pochodzą z około 2600 r. p.n.e. Znajdywano także późniejsze egzemplarze gry datowane na 3000 lat p.n.e. Można się spotkać ze źródłami datującymi tę grę na połowę V tysiąclecia przed naszą erą.

Epoka: Starożytność

Region: Bliski Wschód


Zasady gry zrekonstruowano na podstawie tekstów pochodzących dopiero z roku 177 przed naszą erą.

Gra była znana i grywana przez ludy żyjące na obszarze żyznego półksiężyca tzn. Mezopotamii, Palestyny i Egiptu. Grali w nią także członkowie sąsiednich kultur wskazuje na to podobieństwo do gry z Ur plansz tam znajdowanych. W Egipcie plansze do tej gry często znajdowały się na odwrocie plansz do seneta. Pewna wersja tej gry była grana do współczesności przez żydowską społeczność Koczin w Indiach południowych.

Zasady

Cel

Przeprowadzić wszystkie swoje pionki przez całą plansze do Mety przed przeciwnikiem. Meta znajduję się po za planszą. 

Plansza i Piony

Gra toczy się na specjalnych planszach. Standardowy kształt przedstawiony jest na zdjęciu. Na planszy mamy zaznaczone rozetami pięć pól specjalnych. Każdy z graczy dysponuję taką samą liczbą pionów zwykle jest ich po 6.

Rzuty i ruchy

Do gry używa się tu 4 czworościanów zaznaczonych z dwóch stron. Liczbę ruchów określa liczba oczek jaka wypadła przy rzucie czterema kośćmi. Jeśli wypadnie zero to ma się wtedy do wykorzystania rzut o wartości 5 i rzuca się jeszcze raz. Piony startują z poza planszy. Na plansze można wprowadzić pion wykorzystując rzut o każdej wartości. Aby wyprowadzić pionka z planszy na metę trzeba mieć odpowiednią liczbę oczek. Przykładowo z ostatniego pola 1 a z przed ostatniego 2.

Piony poruszają się jak na schemacie 2.

Pola Specjalne

Pola oznaczone rozetami (gwiazdkami) są polami specjalnymi. Pion stojący na nim nie może być zbity a zawodnik wprowadzając na to pole swojego pionka uzyskuje ekstra rzut.

Warianty

Można spotkać wersje z inną liczbą pionów lub stosujące inną drogę do mety.

Spotykane są także inne wzory plansz (zobacz: Aseb).


Źródła:

 

Podobne strony
•  Psy i szakale
powrót

Aktualności

V Podwawelskie Spotkanie z Grą Historyczną... stworzone dla Ciekawych świata.

Zapraszamy na V Podwawelskie Spotkanie z Grą Historyczną i Strategiczną stworzone nie tylko dla miłośników gier planszowych i historii, ale każdej osoby ciekawej świata i lubiącej dobrą zabawę. Będzię mozna odkryć wspaniałe dziedzictwo dawnych rozrywek. tradycyjne gry naszej marki z różnych epok i kultur: szachy Wikingów, Senet - Najstarsza gra Świata, Fortece Polską, średniowieczne warcaby i wiele innych. Będziemy grać w wiele gier historycznych. Będzie można poznać i pograć w historyczne gry strategiczne: Sukcesorzy Aleksandra Wielkiego Virgin Queen, Sekigahara, 1863 - pierwsza w Polsce gra o Powstaniu Styczniowym, Sciezki Chwały, Orzeł i Gwiazda,Zimna Wojna i wiele innych.  Kiedy i gdzie: Gramy w MDK Dom Harcerza od piątku 24.04.2015 do niedzieli 26.04.2015: piątek: 16.00 -24.00, sobota 10.00 - 24.00 i niedziela 10.00 - 16.00.   Zapraszamy. 

Więcej

Wieczór z grami libańskimi w Domu Bretanii w Poznaniu

Zapraszamy 27.03. (piątek) g. 18:00 Wieczór z tradycyjnymi grami libańskimi Szansa na zagranie w Tryktraka (prawdopodobnie najlepsza gra losowa świata), Alquerque (arabska poprzedniczka warcabów), Królewską Grę w Dwadzieścia Pól, Senet (najstarsza gra świata), Damę (Warcaby Tureckie) czy w Mancalę (gra w poruszanie kamieni) przy herbacie libańskiej. http://www.dombretanii.org.pl/pl/item_194.html   Fundacja Poznań Ille-et-Vilaine Dom Bretanii Stary Rynek 37 61-772 Poznań POLSKA

Więcej