polskienglishdeutsch

Zohn Ahl

Jest grą typu cyrkularnych gier wyścigowych (chińczyk, pachisi) graną przez Indian Kiowa żyjących na terenie wielkich równin w Ameryce północnej.

Wyrazy składające się na nazwę gry oznaczają: Zohn – Strumień oznaczony na planszy, Ahl – Drewno – czyli specjalne patyki używane do gry

Epoka: Starożytność

Region: Ameryka Północna


Zasady

Plansza

Plansza składa się z 40 pól oznaczonych kropkami. Plus cztery pola specjalne. Po środku po każdej stronie planszy pomiędzy dwoma grubszymi polami. Są to na górnej i dolnej stronie pola nazywane Zohn czyli strumień. Po prawej i lewej stronie są to suche wąwozy. Pośrodku znajduję się pole zwane stone Ahl. Kamieniem na strumieniu

Gracze Piony

W grze biorą udział dwa zespoły każdy z nich posiada po jednym pionku. Specjalnych osiem patyków-żetonów służących do obliczenia wyniku. Po cztery dla każdego zespołu.

Rzuty

Do rzutów używa się specjalnych patyków. Z jednej strony płaskich z drugiej okrągłych. Trzy z nich na płaskiej stronie są zaznaczone czerwonymi nacięciami przy końcach. Czwarty z nich zwany sahe ma zielone nacięcia a na wypukłej stronie ma zaznaczoną gwiazdkę. Liczbę punktów liczy się wg. ilości patyków wypadających płaską stroną do góry. wg poniższego przelicznika. Patyk Sahe wpływa na punktacje.

  • 0 – 10 punktów i ekstra rzut.
  • 1 – 1. Jeśli wypadł SAHE - ekstra rzut.
  • 2 – 2 punkty.
  • 3 – 3 punkty, z SAHE ekstra rzut.
  • 4 – 6 punktów z ekstra rzutem.

Poruszanie

Piony drużyny poruszają się w przeciwnych kierunkach jeden w lewo drugi w prawo startują z nad dolnego strumyka. Jeśli pion wpadnie do strumyka stając na polu przed nim zaczyna bieg od nowa i oddaje się przeciwnikom jeden „kij - żeton”. Tak samo w przypadku wejścia na pole 40 przed skończeniem pełnego kółka wokół planszy. Jeśli pion wchodzi na pole zajęte przez przeciwnika to ten wraca na swoje pole numer 1 a atakujący zespół zyskuję żeton. Jeśli pion wpadnie do suchego wąwozu stając na polu przed nim traci się kolejkę. Gdy Pion dokona całego okrążenia zdobywa się dodatkowy żeton od przeciwników. Aby ukończyć okrążenie można wykorzystać każdy rzut. Nadwyżkę wykorzystuję się od razu stawiając pionka na właściwym polu.

Cel

Zebrać wszystkie żetony przeciwnika. Jeśli rozgrywka się przeciąga wygrywa zawodnik z większą liczbą pionów.

 


 

Źródła:

Inne gry z kategorii Starożytność:

Konane

Achi

Mancala

Oware

Psy i szakale


Podobne strony
•  Parques (Parqués) - Kolumbijski Chińczyk
•  Yut
•  Puluc
powrót

Aktualności

V Podwawelskie Spotkanie z Grą Historyczną... stworzone dla Ciekawych świata.

Zapraszamy na V Podwawelskie Spotkanie z Grą Historyczną i Strategiczną stworzone nie tylko dla miłośników gier planszowych i historii, ale każdej osoby ciekawej świata i lubiącej dobrą zabawę. Będzię mozna odkryć wspaniałe dziedzictwo dawnych rozrywek. tradycyjne gry naszej marki z różnych epok i kultur: szachy Wikingów, Senet - Najstarsza gra Świata, Fortece Polską, średniowieczne warcaby i wiele innych. Będziemy grać w wiele gier historycznych. Będzie można poznać i pograć w historyczne gry strategiczne: Sukcesorzy Aleksandra Wielkiego Virgin Queen, Sekigahara, 1863 - pierwsza w Polsce gra o Powstaniu Styczniowym, Sciezki Chwały, Orzeł i Gwiazda,Zimna Wojna i wiele innych.  Kiedy i gdzie: Gramy w MDK Dom Harcerza od piątku 24.04.2015 do niedzieli 26.04.2015: piątek: 16.00 -24.00, sobota 10.00 - 24.00 i niedziela 10.00 - 16.00.   Zapraszamy. 

Więcej

Wieczór z grami libańskimi w Domu Bretanii w Poznaniu

Zapraszamy 27.03. (piątek) g. 18:00 Wieczór z tradycyjnymi grami libańskimi Szansa na zagranie w Tryktraka (prawdopodobnie najlepsza gra losowa świata), Alquerque (arabska poprzedniczka warcabów), Królewską Grę w Dwadzieścia Pól, Senet (najstarsza gra świata), Damę (Warcaby Tureckie) czy w Mancalę (gra w poruszanie kamieni) przy herbacie libańskiej. http://www.dombretanii.org.pl/pl/item_194.html   Fundacja Poznań Ille-et-Vilaine Dom Bretanii Stary Rynek 37 61-772 Poznań POLSKA

Więcej